http://www.scribd.com/full/30654122?access_key=key-y7ro51y8x8hok7l6jf1
Els models d’experiències, contribueixen a l’aprenentatge significatiu?
Crec que sí. Si tenim en compte que aprenem significativament de les nostres pròpies experiències; evidentment, no en el mateix grau, també aprenem de les experiències que ens expliquen els demés.
Segons l’RBC (Cased – Based Learninig / raonament basat en casos), que és un mètode que s’utilitza per representar els coneixements de les persones, quan ens trobem amb una situació nova, l’analitzem i intentem recuperar una situació similar que ja havíem experimentat. Recuperem sobre la situació i allò que vam aprendre. En definitiva, que els problemes nous es resolen trobant casos semblants del passat (Schank, 1990). Aquest mètode confirma la idea que els models d’experiències ajuden incorporar els nous aprenentatges a partir dels coneixements previs que disposem en forma d’històries, les quals hem vivenciat; o bé, en menor mesura potser (segons sigui el grau d’impacte, la sensibilitat de l’oient, la relació amb altres històries viscudes o comptades, les experiències acumulades relacionades...), ens han comptat els altres.
En definitiva, els nostres alumnes podran impulsar el canvi conceptual amb la introducció dels models de les experiències viscudes per altres persones, és a dir, recollint històries sobre les experiències dels altres (TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista, pàg 24). Tot canvi conceptual, tal com nosaltres l’entenem, requereix que s’hagi produït aprenentatge significatiu.
Conclusions.
Crec, sincerament que els models d’històries ajuden a ensenyar significativament, permeten al seu moment recordar històries que ens han explicat, les quals hem interioritzat més o menys significativament, d’acord hagin estat les característiques de l’entorn i pròpies, aconseguint major o menor ressò, i d’aquesta manera elaborar activitats d’E-A intencionades i significatives a les necessitats dels nostres alumnes, a les seves característiques, capacitats i coneixements previs.
Els models d’històries són recursos de força utilitat pel professorat que motiven l’alumnat i permeten introduir els continguts de les diferents programacions amb l’efecte conegut d’altres experimentadors.Està demostrat que són de gran utilitat per tal de promoure una reestructuració cognitiva en els nostres alumnes i per la qual cosa afavoreixen a l’adquisició d’un aprenentatge significatiu.Seria convenient visitar la base de casos KITE per extreure aquelles que vagin bé a les nostres situacions.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada